خرد جنسی36/انتهای تسلط فقها، پایانِ حجاب اجباری/ دکتر صدیقه وسمقی.

46,066
خرد جنسی
خرد جنسی 3.4 هزاردنبال‌ کننده

مجموعه ی خرد جنسی. فصل دوم توصیف. گفتگو و ارائه ی مددکاران، اساتید و محققان زیست جنسی جامعه ی ما.کاری از: یاسر عرب. قسمت سی و ششم. ارائه ی دومِ سرکار خانم دکتر صدیقه وسمقی. با موضوع تبیین مصادیقی از تبعیض در حقوق زنان از حجاب اجباری تا کودک همسری، دیه و ارث.

خرد جنسی
خرد جنسی 3.4 هزار دنبال کننده
ترتیب نمایش
Unique Archer 313

Unique Archer 313

5 روز پیش
جای سوال داره که آیا خانم وسمقی واقعا سواد دینی داره ؟!؟! حرفهای متناقض با مصادیق امروزی زیاد میزنن. اصلا نقدی سازنده درکار نیست، یک سیاه نمایی در قالب نمایش روشنفکرانه ....
Unique Archer 313

Unique Archer 313

5 روز پیش
این برنامه زمانی ارزش پیدا میکنه که سازندگانش نظر مخالفین و موافقین رو با هم داشته باشه، شما در این برنامه سعی دارین اونچه که مصلم و واضحات هست رو جوری که دوست دارین تفسیر کنین. اگر واقعا قصد شما روشنگری هست و وجدان کاری دارید یک کارشناس دعوت کنید تا شبه افکنی‌های این برنامه جواب داده بشه. اینکه خانم وسمقی میگه در قرآن آیاتی درباره حجاب و پوشش زن نیست نشون میده یا ایشون اصلا در این بحث هیچ سوادی نداره یا اینکه سواد داره و کاملا عامدانه سعی بر تحریف و مصادره به رأی دارن.
smk313

smk313

1 هفته پیش
سلام و درود در ابتدا به مجموعه خرد جنسی عرض میکنم که جای مطرح کردن این مباحث در میان عامه مردم نیست. شما یک نفر که برچسب دکترای مبانی فقه دارد را در جایگاه یک منتقد به فقها قرار میدهید. این طرز رفتار باعث ایجاد شک و شبهه در بسیاری از افراد میشود.اگر هم نظر مخالفی دارید یا دوست دارید نظرات مخالف مطرح شود، این را در مجامع علمی مطرح کنید. متأسفانه کسی که دعوت شده، از انو اندیشان دینی است. بسیاری از سخنان این دسته مبانی غربی دارند که میخواهند میان دین و مدرنیته جمع کنند از این رو تناقضات بسیاری در کلامشان آشکار میشود. سعی کنید مباحث مطرح شده را جزئی تر کنید. شما در مدت چهل دقیقه به سه حوزه بسیار مهم نقد وارد میکنید و مخاطب خود را در زیر بمباران عقاید قرار میدهید. کاش این فرد کمی ریشه استدلال های خودش را روشن میکرد تا معلوم میشد این حرف ها ریشه در کجا دارد.
عزیزاله

عزیزاله

1 هفته پیش
آیه ۳۱ سوره نور وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِ‌هِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُ‌وجَهُنَّ وَ لَایبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیضْرِبْنَ بِخُمُرِ‌هِنَّ عَلَیٰ جُیوبِهِنَّ وَ لَایبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ... وَ لَایضْرِ‌بْنَ بِأَرْ‌جُلِهِنَّ لِیعْلَمَ مَا یخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَی اللهِ جَمِیعًا أَیهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۳۱﴾ و به زنان با ایمان بگو: «دیدگان خود را [از هر نامحرمی‌] فرو بندند و پاكدامنی ورزند و زیورهای خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعاً از آن پیداست. و باید روسری خود را بر گردن خویش [فرو] اندازند، و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان... آشكار نكنند؛ و پاهای خود را [به گونه‌ای به زمین‌] نكوبند تا آنچه از زینتشان نهفته می‌دارند معلوم گردد. ای مؤمنان، همگی [از مرد و زن‌] به درگاه خدا توبه كنید، امید كه رستگار شوید. آیه ۵۳ سوره احزاب وَ إِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَ‌اءِ حِجَابٍ ذَٰلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ ﴿۵۳﴾ و چون از زنان [پیامبر] چیزی خواستید از پشت پرده از آنان بخواهید؛ این برای دلهای شما و دلهای آنان پاكیزه‌تر است. آیه ۵۹ سوره احزاب یا أَیهَا النَّبِی قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَیٰ أَن یعْرَفْنَ فَلَا یؤْذَینَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحیمًا ﴿۵۹﴾ ای پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوشش‌های خود را بر خود فروتر گیرند. این برای آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیكتر است، و خدا آمرزنده مهربان است. اینم آیات قران راجع به حجاب تا هر نه نه قمری بلند نشه مردم رو گمرا کنه
u_6749975

u_6749975

1 هفته پیش
. خانم شما به قرآن فقط دارید استناد میکنبد. در حالی ک پیامبر برای ما قرآن و عترت رو قرار دادن. دبن و حکومت باید علاوه بر بر تامین نیازهای مادی وظیفه داره تا شرایط رشد معنوی و اخلاقی رو هم فراهم کنه.
پارس کلیپ

پارس کلیپ

1 هفته پیش
ببخشید وقتی در مورد چیزی که اطلاعی ندارین نظر الکی ندین،من مخالف حجاب اختیاری هستم،تو مملکتمون حجاب بوده مشکلات هم نداشتیم حالا بیاییم برداریم که چی بشه دقیقا
ساسان

ساسان

1 هفته پیش
این خرد جنسی نیسیت منافقا ،بلکه خریت جنسی ست / ادامه پروژه گرتوبل،اورانس،چرچیل سه جاسوس مسلط به زبان و فرهنک و جامعه شناسی / البته شما از همین راه وارد شدید / منافق هم لباس فقها رو هم ببپوشه ، باز رویه . لذت این امنیت و از آن طرف ،لذت مزدوری رو ببرید... عرعر
Mohammad Reza.S

Mohammad Reza.S

1 هفته پیش
جواب سوال پنجم‌تون: قاعده‌ی کلی‌ای که اهل‌بیت گفتند، اینه که کافرانی که با شما مسلمین، دست به جنگ میزنن، اگر بهشون غلبه کردید، برای شما جنگجوها، جایز هست که اون کافرها رو به بردگی و کنیزی بگیرند، دقیقاً مثل وسایل‌هاشون که میتونید به عنوان غنیمت‌جنگی بگیرید. البته این کار برای مسلمون‌ها واجب نیست، بلکه جایزه ینی حرام نیست. و قاعده‌ی دوم اینکه اگه کسی خواست با مِلکش یعنی کنیزش ازدواج کنه، نیاز به عقدِ جداگانه نداره چون عبد و کنیز، تا وقتی آزاد نشدند، از املاک صاحبشون‌اند. البته اگه مالک، بعضی از کارها رو _مثل رابطه‌ی جنسی یا کارهای دیگه‌ای که اهل‌بیت نام بردند_ انجام بده، اونوقت اون کنیز تبدیل به همسرش میشه، و در نتیجه باید حقوقش رو رعایت کنه مثلاً اگه مادر یا خواهر یا دخترِ اون زن هم کنیز این مرد هستند، این مرد دیگه نمی‌تونه اونها رو هم تبدیل به همسرِ خودش کنه. چون جمعِ بین دوتاخواهر یا مادرودختر حرامه. جواب سوال ششم: اگه بر فرض براتون ثابت بشه که: (خدا هر کاری که میکنه، به صلاحِ ما و برای تربیت شدنِ ماست نه از روی کینه و...) اونوقت تمام کارهایی که خدا به نفع ما و به ضرر ما انجام میده، منطقی و طبیعی میشه. مثال: آیه۷۸-۷۹-۸۰-۸۱شعراء، ۶آل‌عمران، ۶۶حج، ۴۰روم و... منتها ثابت کردنِ این مقدمه هم نیاز به یه مقاله‌ی جداگونه داره و اینجا نمیشه. ولی قطعیه. ممنون بابت سوال‌ها. حالا من دوتا سوال بپرسم؟ چندنفر از کسایی که سوال‌های خوبِ شما رو خوندند، بعداً دوباره برمیگردن تا ببینن جوابی اومده یا نه؟ بهتر نیست سوال‌هامون رو بجای اینکه اینجور جاها از مردمِ عادی بپرسیم، از حرفه‌ای‌ها بپرسیم؟ سوال دوم اینکه آیا اگه حرفی از قرآنی‌بودنِ خوتون و خانواده‌ی محترمتون نمی‌زدید، تاثیری بدی داشت توی جواب‌ها؟ آیا الآن که اینها رو گفتید، امکان نداره که مطالعه‌کننده‌ای، عقیده‌اش کمرنگ بشه، چون یه بنده‌خدایی که هم خودش و هم خانواده‌ی محترمش، قرآنی هستند، برای سوال پیش اومده و شک کرده؟ بازم میگم پرسیدن عیب نیست، نپرسیدن یا تعصّب داشتن عیبه. منم اگه جواب دادم یا این دوتا سوالو پرسیدم، احساس کردم وظیفمه. راستی اگه حرفام قانع‌تون نکرد، یا سوال دیگه‌ای هم داشتید و خواستید بپرسید، پیام‌رسان ایتا درخدمتم: https://eitaa.com/mr_Sourtiji
Mohammad Reza.S

Mohammad Reza.S

1 هفته پیش
برای جواب سوال دومتون: کلمه‌ی "حرکت نوسانی خورشید" رو توی گوگل جستجو کنید و اون انمیشن رو ببینید. جواب سوال سوم: نمیشه انکار کرد که ماه نور میده و حتی وقتی قرصش کامل میشه، به حدّی روشن میکنه که اشیاء، سایه هم پیدا می‌کنن. منتها همونطور که خودتون هم میدونید، نوردادن با نور داشتنِ ذاتی، یکی نیستند. توی فلسفه هم میگن (اگه چیزی _مثلاً غذا_، صفتی رو _مثل شوری_ داشته باشه ولی نه از خودش بلکه از چیز دیگه‌ای_ مثل نمک_، میگیم "غذا شوری دارد لغیره" و در مقابلش اگه چیزی _مثل نمک_، صفتی رو_ مثل شوری_ داشته باشه و منشاءش هم خودش باشه نه چیز دیگه‌ای، میگیم "نمک شوری دارد لنفسه"). از اینکه آیه نورِ خورشید و ماه رو با یک تعبیرِ یکسان نیاورد، معلوم میشه که حتماً فرقی بینشون بوده که آیه فرق گذاشته. الآنم که درکِ مردم، نسبت به مردم اون زمان رشد کرده و خیلی از اشاره‌های ظریفِ قرآن رو تازه دارن متوجه میشه. جواب سوال چهار: با قسمت اول پیامتون تا حدودی موافقم چون اگه نگیم تمام، حداقل ۹۵درصد وعده‌های قرآن، وعده‌های جسمانیه، چون این قرآن اومده تا مردمی رو هدایت کنه که تمامِ همّ و غمّشون چیزی جز خوردن و خوابیدن و... نیست. وعده‌های غیر جسمانی هم وجود داره مثل لقاءالله که میرزاجوادآقاتبریزی، عارف بزرگ که یه کتاب درموردش نوشته. یا اطمینان و سکینه یا اینکه توی روایات اومده که عبادتِ خالص و بحث‌های معرفتی و علمی و هم‌صحبت‌شدن با ائمه و... از شیرین‌ترین نعمت‌هایی اند که بعضی از بهشتیان، بخاطر درجه‌ای که دارند، تجربه میکنن، ولی خب بهشتی‌های معمولی، به همین شیر و عسل و باغ و... دلشون خوشه و بسنده میکنن. اما در مورد قسمت دوم پیامتون یعنی جسم و روح، اینطور نیست که نوشتید. جواب مفصلی هست که من ذره‌ای بهش شک ندارم چون غیر از اون رو اگه بخوایم بگیم، با ۱۲ تا محالِ عقلی برخورد میکنیم. منتها متاسفانه هنوز که هنوزه، بین مردم رایج نشده، و فقط کسایی که با کتاب‌های فلسفی _مثل بحث معاد کتابِ‌اسفار_ آشنا هستند جوابش رو میدونند. اینجا هم نمیشه قانع‌کننده بیانش کرد. فقط شما چشم بسته بپذیرید که اولاً معاد، جسمانیه، ولی تعریف جسم، چیز دیگه‌ایه یعنی این قالبِ دنیا‌ای که می‌بینیم نیست، یعنی جسمِ حقیقیِ ما که الآن هم داریمش، اون دنیا هم در کنارمونه. جنسش هم شبیه بدنیه که توی خواب داریم. بهش میگن "بدنِ مثالی". روح از اون هیچوقت جدا نمیشه، و در حقیقت، در لحظه‌ی مرگ، روح توجه‌اش رو از قالبِ دنیا‌ای مون برمیداره که هیچوقت جسممون نبود. ثانیاً روح، اونجوری فیلم‌ها نشون میدن و مردم فکر میکنند نیست که دست و پا داشته باشه و... برفرضِ قبولِ این دوتا مقدمه، میشه جواب سوالتون رو پیدا کنید. ادامه جواب‌ها، پیامِ بعدی...
Mohammad Reza.S

Mohammad Reza.S

1 هفته پیش
یکی از دوستان ۶ تا سوال نوشتند که جوابم پیامم برای ایشونه: قبلش بگم که پرسیدن عیب نیست، و اون کسانی که با شنیدنِ سوالهای شما میگن کافر شدی و... هنوز متوجه نشدن که اساسِ دین، بالابردنِ درک و فهمِ انسانهاست نه صرفاً عبادت. بلکه عبادتِ بدون درک و فهم، ارزشی نداره. (مراجعه کنید به ترجمه‌ی کتاب اصول‌کافی، جلد۱، فضیلتِ علم). جواب سوال اول: پیامبر که اولین موحد به الله نبوده. پیامبران خدا، همگی از آدم تا حضرت محمد علیماالسلام موحدّ به الله و به عبارت دیگه، عبدالله بودند. این مطلب در روایات و آیات قرآن هم اومده که من فقط آدرس چندتاشو میدم خودتون مراجعه کنید: (۱۴۰بقره - ۸۴آل‌عمران - ۵۸مریم). پس حضرت‌محمد قبل از بعثت هم مشرک نبودند بلکه مسلمان به الله بودند: (۷۸حج - ۱۹آل‌عمران - ۸۵آل‌عمران). البته مسلمان بودنِ خودشون و اجدادشون، منافاتی نداره با داستانهایی که نقل میشه از اولین لحظه‌ی بعثت مثل ترس و برگشتِ سریع از قار به منزل و... درضمن حضرت محمد صلی‌الله با چند واسطه، فرزندِ حضرت ابراهیم‌خلیل‌الله و اسماعیل‌ذبیح‌الله هم میشن که معلوم میشه اونها هم نه‌تنها الله رو می‌پرستیدند بلکه به بالاترین هم رسیده بودند. درباره‌ی این چند نسل واسطه‌ای که بین حضرت محمد حضرت ابراهیم وجود داره، قرآن توضیح میده: (۲۶حدید). ماجرای توکل عبدالمطلّب جدّ پیامبر به خدا و نابودی سپاه ابرهه هم دلیل برای همینه.(سوره فیل آیه۱ تا آخر). ادامه‌ در پیام‌های بعد...
نمایش بیشتر دیدگاه ها